Johannes G - 7. huhtikuuta 2016

Missioita, arvoja ja visioita

Tarpeen pohjalta

Kokemukset yrittäjänä olemisesta karsivat usein turhat haaveet ja sanahelinän. Todellisuus on monelle se että otetaan vastaan se työ mitä saadaan. Tämä on minunkin kokemukseni.

Hyvin tehty työ tuo lisää työtä. Vähitellen tullaan tilanteeseen, missä täytyy tehdä valintoja. Kapasiteetti on rajallinen, mihin satsataan?

Tätä miettiessä tajusin ensimmäisen kerran, että vastaus löytyy arvokysymyksistä. Keskustelut kollegan kanssa venyivät pitkälle yöhön, kun halusimme ymmärtää, miksi me oikeasti haluamme olla yrittäjiä.

Vastaus ei ole raha. Vieraan leivissä on paljon helpompaa ansaita toimeentulonsa. On myös vaikea nähdä, että me yrittäjinä tulisimme miljonääreiksi.

Vastaus ei ole myöskään vapaus. Yhdeksästä-viiteen-tekijä on paljon vapaampi kuin me. Voihan sitä myös yrittäjänä ottaa vapauksia, mutta ne näkyvät ikävällä tavalla palkkapussissa.

Missiomme

Loppujen lopuksi meitä motivoi yrittäjyyteen "Ilo tuottaa asiakkaillemme etua webin avulla." Me osaamme jotain, mitä asiakkaamme ei osaa. Asiakkaamme taas tuntee oman toimintaympäristönsä, mistä meillä ei ole välttämättä aavistustakaan. Siksi on äärimmäisen palkitsevaa kuunnella (huom!) asiakkaan tarpeita ja jatkaa kuuntelemista ja kyselemistä niin kauan, että ymmärtää asiakkaan toimintaympäristön. Toimintaympäristön ja oman osaamisen yhdistyessä samoissa aivoissa se johtaa lähes automaattisesti oivalluksiin! Näiden oivallusten jatkokehittely asiakkaan kanssa, ja oman ohjelmointiosaamisen saattaminen hyötykäyttöön on huikean inspiroivaa!

Niin inspiroivaa, että jos kyseinen piirre jonakin päivänä katoaa työstäni, joudun vakavasti harkitsemaan homman mielekkyyttä, vaikka siitä toimeentulon saisikin.

Totta kai samaa iloa kokee myös palkkalaisena, mutta ei läheskään niin henkilökohtaisesti.

Johtopäätös

Kun yrityksen olemassaolon tarkoitus on selvillä, on mahdollista ymmärtää mikä on todellinen visiomme ja arvomaailmamme. Mitä yritykseen ja työelämään tulee, meillä kaikki tähtää siis siihen, että tuotamme etua asiakkaillemme web-osaamisemme avulla, koska tiedämme, että se on todella palkitsevaa.

Pidän tätä kestävänä pohjana myös yrityksen taloudelle, koska se johtaa tyytyväisiin asiakkaisiin, mikä on ehkä kaikkein varmin tie pitkän aikavälin hyvään kannattavuuteen.

Tässä ensimmäisessä artikkelissa yrityksemme missio tuli avatuksi. Seuraavissa postauksissa kerromme, mitä valitsemamme arvot tarkoittavat meille, ja mitä haemme visiollamme. 

Kiireiselle lukijalle nämä löytyvät yhteenvetona Digitoimisto-sivultamme.

Mukavaa kevättä!