WooCommerce verkkokauppa - Mitä ominaisuuksia sisältyy verkkokauppa-alustaan?

WooCommercen ominaisuudet

MYYTÄVÄT TUOTTEET

 
Perustuotteet Tuotteen perusominaisuuksia ovat nimi, lyhyt ja yksityiskohtainen kuvaus, hinta- ja veroasetukset, saatavuus, fyysiset mitat, paino ja toimitustiedot, pääkuva ja lisäkuvat, osastot, avainsanat, näkyvyysasetukset, sekä mm. tuotearviot.
Muunnelmatuotteet Voit myydä tuotteita, millä on ominaisuuksia, mistä asiakas voi valita sopivan. (koko, väri, materiaali jne). Muunnelmien fyysiset ominaisuudet, varastosaldot ja kuvat ovat muunnelmakohtaisia, mutta perivät oletusarvot päätuotteesta. Muunnelmat voivat olla eri hintaisia, ja myös muunnelmakohtaiset alennukset ovat mahdollisia. Tämä on kätevää esimerkiksi silloin, kun tietty värivaihtoehto poistetaan valikoimasta, tai jos jotakin kokoa on kertynyt liikaa varastoon.
Ladattavat tuotteet Voit myydä tuotteita, mitkä toimitetaan ostajalle sähköisessä muodossa, esim. latauslinkki maksulliseen dokumenttiin, tai vastaava. Erona tavalliseen tuotteeseen on, että nämä tuotteet eivät edellytä kassalla toimitustavan valintaa.
Palvelutuotteet Voit myydä tuotteita, mitkä toimitetaan ostajalle palvelun muodossa, esim. maksullinen asennuspalvelu, taksikyyti tai muu vastaava. Erona tavalliseen tuotteeseen on, että näistä ei peritä tavanomaista toimitusmaksua.
Yhteistyökumppanin tuotteet Voit esitellä tuotteita, mitkä voidaan tilata yhteistyökumppanin tilauskanavasta, esim. verkkokaupasta. Ostoskoriin lisäämisen sijasta ostaja ohjataan yhteistyökumppanin sivustolle. Tuote esiintyy muutoin samalla tavalla verkkokaupassa hintoineen ja muine ominaisuuksineen.
Joukkotuote (setti) Voit muodostaa verkkokaupan muista tuotteista joukkotuotteita (settejä). Joukkotuote esiintyy kaupassa omana tuotteenaan, jonka voit laittaa haluamiisi osastoihin ja ryhmiin. Tekemällä useimmiten yhdessätilattavista tuotteista joukkotuotteen, asiakkaan on helppo tilata ne kaikki kerralla samalta tuotekortilta.  Joukkotuotteen tuotekortilla on lueteltu siihen kuuluvat tuotteet, ja asiakas voi syöttää kunkin tuotteen kohdalle kappalemäärän, minkä haluaa lisätä ostoskoriin. Joukkotuotteella on omat tuotekuvat, teksti ja tuotenumero (SKU), mutta ei omaa hintaa, vaan tuotteiden hinta riippuu siitä, mitä asiakas lisää ostoskoriin.  Asiakkaan ei ole pakko ostaa kaikkia settiin kuuluvia tuotteita, tai hän voi ostaa eri määrän eri tuotteita. Joukkotuotteeseen kuuluvat tuotteet käsitellään tavallisina tuotteina sen jälkeen, kun ne on lisätty ostoskoriin.

TUOTTEIDEN ESILLEPANO

 
Tuotekortti Tuotekortilla esitellään tuotteen tiedot selkeästi jäsenneltynä. Tuotekuvia voi olla yksi tai useita, ja niitä voidaan katsella ja selailla myös täysikokoisena kokoruutu-tilassa. Muunnelmatuotteissa käyttäjä valitsee haluamansa ominaisuudet, jolloin tuotteen hinta, tiedot ja kuvat päivittyvät automaattisesti, eli käyttäjä näkee koko ajan miten hänen tekemänsä valinnat vaikuttavat hintaan. Lopuksi syötetään kappalemäärä ja lisätään tuote ostoskoriin.
Tuotearviot Ostaneet asiakkaat voivat kirjoittaa sivustolle tuotearvosteluja ostamistaan tuotteista. Kirjallisen arvostelun lisäksi asiakas voi antaa tuotteelle helpon tähtiarvion (asteikko 1-5). Voit tarkastaa arvostelut ennen niiden julkaisemista, jos haluat. Tuotearvostelut esitetään tuotesivulla. Tähtiarviot näkyvät tuotelistauksessa.
Tuotehaku Kävijä voi hakea verkkokaupasta tuotteita vapaatekstihaun avulla. Hakutoiminto etsii kaupasta kaikki tuotteet, joiden otsikko tai sisältö sisältää annetun hakusanan. Hakukokemusta voidaan optimoida suodattimilla ja erilaisilla lajittelujärjestyksellä.
Tuotelistojen suodattimet Kaikkia tuotelistoja - hakutuloksia, osastoja ja avainsanoja - voi suodattaa tuotteen hinnan, ominaisuuksien, osastojen ja avainsanojen perusteella. Käyttäjä näkee käytössä olevat suodattimet ja voi lisätä tai poistaa niitä.
Tuotelistojen lajittelu Käyttäjä voi lajitella tuotelistat jollakin seuraavista tavoista: uusin ensin, ostetuin ensin, arvostetuin ensin, halvin ensin, kallein ensin. Hakutuloksissa lajitteluperusteena on osumatarkkuus. Voit määrittää kaupalle oletusjärjestyksen, missä tuotteet esitetään, ja halutessasi voit asettaa tuotteet haluamaasi järjestykseen tuote kerrallaan.
Ristiinmyynti (cross-sell) Voit määrittää kullekin tuotteelle yhteensopivia ja/tai täydentäviä tuotteita, jolloin Ostoskori-sivulla voidaan tehdä osuvia ehdotuksia asiakkaalle ristiinmyynnin (cross-sell) aikaansaamiseksi. Yhteensopivia tuotteita voi olla useita.
Lisämyynti (upsell) Jos tuotteesta on saatavilla arvokkaampi vaihtoehto, voit määrittää tiedon tuotekortille, jolloin myös arvokkaampaa vaihtoehtoa ehdotetaan käyttäjälle lisämyynnin aikaansaamiseksi. (upsell) Arvokkaampia vaihtoehtoja voi olla useita.
Tuotenostot WooCommercen myötä käytössäsi on myös WordPress, yksi markkinoiden tehokkaimmista ja monipuolisimmista julkaisutyökaluista. WordPressin avulla voit esitellä tuotteitasi ja brändiäsi mitä mielikuvituksellisimmin keinoin: blogit, tuotevideot, Instagram-syötteet ja Pinterest-julkaisut ovat vain muutamia esimerkkejä sisällöistä, mitä voit julkaista verkkokaupassasi ennennäkemättömän helposti. Mm. YouTube-videon julkaisu sivustolla onnistuu liittämällä videolinkin haluamaasi kohtaan tekstissä - WordPress hoitaa loput puolestasi.

KAMPANJAT

 
Tuotealennukset Voit määrittää tuotteille alennuksia prosenttiyksikköinä, kiinteämääräisenä alennuksena alkup. hinnasta, tai määrittämällä suoraan lopullisen ale-hinnan.
Alennuksen voi ajastaa alkamaan ja päättymään tiettyinä päivinä.
Tuotteiden massahallinnan avulla alennuksia voi hallita kätevästi vaikkapa tuoteryhmätasolla. Ks. myös alennuskupongit, joiden avulla voit tehdä alennuksista ehdollisia.
Alennuskupongit Voit luoda kuponkikoodeja, joiden avulla ostaja saa määrätynlaisia alennuksia. Alennuksen voi määrittää prosenttilukuna tai kiinteänä summana, ja se voi kohdistua yksittäiseen tuotteeseen, tuoteryhmään tai koko tilaukseen. Lisäksi kupongin avulla voit tarjota ilmaisen toimituksen esimerkiksi tietyn ajanjakson aikana. Kuponkikoodi on mahdollista sisällyttää URL-osoitteeseen siten, että se aktivoituu automaattisesti kun sivustolle laskeudutaan kyseisen linkin kautta. Kuponkikoodi voi olla kerta- tai monikäyttöinen, ja sen voi sitoa myös tiettyyn asiakastiliin. Lisäksi kupongeille voi määrittää alkamis- ja päättymispäivän, milloin ne ovat voimassa, ja asettaa vähimmäissumman, millä asiakkaan tulee ostaa hyödyntääkseen alennuksen. Voit myös määrittää, voiko kuponkia käyttää yhdessä muiden kuponkien kanssa, tai koskevatko alennukset jo alennettuja tuotteita.
Kupongin koodit määritetään itse, ja niiden käyttöä voi seurata omasta raportistaan.
Ilmaiset toimitukset Voit tarjota tilaukselle ilmaisen toimituksen alennuskupongin perusteella JA/TAI jos tilauksen loppusumma ylittää määrätyn rajan, esim. 50 €.

OSTOSKORI & KASSA

 
Ostoskori Ostoskorissa asiakas näkee sinne lisäämänsä tuotteet ja määrät, sekä alustavan tilaussumman oletustoimitustavan mukaan, mikäli sellainen on mahdollista määrittää korissa oleville tuotteille. Ostoskorissa sisältö säilyy tallessa seuraavaan kertaan, kun käyttäjä palaa samalla selaimella takaisin. Ks. myös asiakastili, jonka avulla samaan ostoskoriin voi lisätä tuotteita myös eri laitteilla.
Toimitushintalaskuri Ostoskorissa asiakas voi maan/kaupungin/postinumeron syöttämällä nähdä kuinka paljon tilauksen toimitushinta olisi. Toimitushintalaskuriin tarvitsee syöttää vain hinnan laskemisen kannalta oleellinen tieto. Jos myyt pelkästään Suomeen ja toimitushinta on sama kautta maan, ei laskuria tarvita, vaan toimitushinta näytetään suoraan. Jos toimitustapavaihtoehtoja on useita, ne esitetään asiakkaalle hintoineen ja asiakas voi valita niistä mieleisensä.
Kassa Kassa on yksi- tai monivaiheinen, riippuen maksunvälittäjästä ja asiakkaan valitsemasta maksutavasta. Maksunvälittäjästä riippumatta kassaprosessi on helppokäyttöinen myös mobiililaitteilla.
Toimitustavat  Voit määrittää juuri omaan liiketoimintaasi sopivat toimitustavat ja -hinnoittelun. Järjestelmän omat toimitustavat perustuvat toimitusvyöhykkeisiin, jotka ovat kauppiaan esim. toimitusmaan tai postinumeron perusteella määrittämiä maantieteellisiä alueita. Toimitusvyöhykkeiden alle määritetään, mitkä toimitustavat ovat saatavilla ja mihin hintaan. Tietyn toimitustavan hinta tietyllä vyöhykkeellä voi olla kiinteä, tai se voi perustua ostoskorissa olevien tuotteiden tietoihin: niiden toimitusluokkaan, hintaan ja kappalemäärään.
Maksutavat Voit tarjota asiakkaillesi tutut kotimaiset ja tunnetut kansinväliset maksutavat; pankki- ja luottokortit, verkkopankkimaksut ja lasku- tai osamaksuratkaisut, kuten Klarna tai Jousto. Maksutavat määräytyvät valitsemasi maksunvälittäjän mukaan. Kaikkia yleisimpiä maksunvälittäjiä, kuten Klarna Checkoutia, Paytrailia, Checkout.fi:tä ja PayPalia varten on olemassa valmiit lisäosat, joiden avulla maksutiedot välittyvät verkkokaupan ja maksunvälittäjän välillä.

ASIAKKAAN SITOUTTAMINEN

 
Asiakastili Asiakas voi luoda verkkokauppaan oman käyttäjätilin, minkä kautta hän voi tarkastella nykyistä tai aikaisempia tilauksiaan, tai syöttää osoitetietonsa vaivattomampaa ostamista varten. Ostoskorin sisältö pysyy tallennettuna, jolloin asiakas voi shoppailla myös eri laitteilla ilman että samat tuotteet pitäisi aina kerätä uudelleen koriin.  Käyttäjätunnuksena toimii asiakkaan sähköpostiosoite. 
Sähköposti-ilmoitukset asiakkaalle Asiakas saa selkeät ilmoitukset sähköpostiinsa vastaanotetusta tilauksesta, lähetetystä tilauksesta ja käsitellyistä palautuksista. Sähköpostit noudattavat yrityksen värimaailmaa ja sisältävät logon. Kunkin sähköposti-ilmoituksen otsikon ja vastaanottajat voi määrittää erikseen. Ilmoitukset, tai osan niistä voi myös poistaa käytöstä.

VERKKOKAUPAN HALLINTA

 
Tuotteiden ryhmittely Voit luokitella tuotteet osastoihin. Osastoja voi olla rajaton määrä, ja ne voidaan jaotella edelleen ala-osastoihin. Osastohierakian syvyyttä ei ole rajoitettu. Tuote voi kuulua yhteen tai useampaan osastoon, tai olla kuulumatta mihinkään. Kullakin osastolla - myös ala-osastolla - on oma laskeutumissivu, jolle voi ohjata kävijäliikennettä mm. hakukoneoptimoinnin ja maksullisen hakuliikenteen keinoin.
Tuotteiden avainsanat Voit tuoteosastojen lisäksi määritellä tuotteille avainsanoja. Avainsanat ovat osastoja löyhempi luokittelutapa, millä voit esimerkiksi koota jonkin yhteisen tekijän omaavat tuotteet yhdeksi joukoksi - näitä tekijöitä voivat olla vaikkapa tuotemerkki tai tyylilaji. Myös jokaisella avainsanalla on oma sivu, jota voi hakukoneoptimoida ja käyttää maksullisen hakuliikenteen laskeutumissivuna. Avainsanat eivät muodosta hierarkista rakennetta, toisin kuin osastot.
Tuotekuvat (myös muunnelmien) Tuotteelle määritetään pääkuva ja lisäkuvat. Pääkuva näytetään tuotekortin lisäksi tuotelistauksissa. Lisäkuvia voi olla monta, ja käyttäjä voi katsoa ne tuotekortilla pikkukuvia klikkaamalla tai kokoruutu-tilassa selaamalla. Kuvat ladataan järjestelmään suurimmassa kuvakoossa, ja järjestelmä skaalaa ne automaattisesti optimaalisiin mittoihin eri näkymissä. Levytilan säästämiseksi kannattaa välttää ylisuurien kuvien käyttöä. Ohjeistamme oikeat asetukset aina kauppakohtaisesti.
Varastonhallinta Voit tuotekohtaisesti määrittää, pidetäänkö tuotetta saldoilla vai ei. Järjestelmä vähentää saldoa automaattisesti kun tuotetta tilataan. Myös palautukset huomioidaan. Voit ilmoittaa asiakkaalle tuotekortilla paljon tuotetta on saatavissa, tai esimerkiksi lisätä huomautuksen, jos tuotetta on vain vähän jäljellä.
Tuotesaldon lisääminen/oikaisu tehdään manuaalisesti.
Jälkitoimitukset Tuotekohtaisesti voit myös määrittää, voiko tuotetta tilata jälkitoimituksena. Asiakas näkee tuotekortilla jos kyseessä on jälkitoimitus. Tuotteen lisätietoihin on hyvä syöttää, mikä on jälkitoimitusten odotettu toimitusaika.
Tuotteiden massahallinta Voit hakea hallintapaneelissa haluamasi tuotejoukon, ja päivittää kaikkien siihen kuuluvien tuotteiden tietoja kerralla. Päivitettäviä tietoja ovat esim. hinta, alennus-%, saatavuus, fyysiset mitat, veroluokka, toimitusluokka, jne.
Tuotetiedon vienti / tuonti Voit ladata tuotetiedot järjestelmästä CSV-muodossa ja käsitellä niitä tehokkaasti vaikkapa Excelissä. Lopuksi voit päivittää ne verkkokauppaan CSV-tuontitoiminnon avulla.
Sähköposti-ilmoitukset kauppiaalle Kauppiaana saat halutessasi ilmoituksen saapuneista tilauksista ja uusista asiakastileistä, ja esimerkiksi tuotteista, joiden varastosaldo on käynyt vähiin.

TILAUSTEN KÄSITTELYPROSESSI

 
Tilausten hallinta Saatu tilaus menee käsittelyjonoon. Voit ennen tilauksen käsittelyä varmistaa tuotteiden saatavuuden ja muut tarpeelliset asiat ja tarvittaessa sopia asiakkaan kanssa muutoksista. Tilauksen tietoja, tuotteita ja toimitustapaa - ja maksutavasta riippuen jopa loppusummaa - voi vielä muuttaa ilman että se vaatii asiakkaaltasi toimenpiteitä. Tilaus merkitään valmiiksi, kun se on valmis lähetettäväksi. Tällöin maksunvälittäjä saa ilmoituksen että maksun voi lopullisesti veloittaa asiakkaalta.
Hyvitykset / palautukset Mikäli asiakas haluaa tehdä palautuksen tai reklamaation, voit rekisteröidä palautuksen, kirjata palautetut tuotteet halutessasi takaisin varastoon ja lähettää maksunvälittäjälle automaattisen pyynnön hyvittää määrittämäsi summa kyseiselle asiakkaalle. Järjestelmä huomioi hyvitykset ALV-raportissa.

ARVONLISÄVERO / MYYNTIVERO

 
Tuotteiden veroluokat Voit luokitella tuotteet eri veroluokkiin. Kaupan tuotevalikoimasta ja myyntimaista riippuen näitä voisivat olla esim. Perusvero, Elintarvikkeet, Kirjat, jne. Tuotteiden luokittelu ja verotus ovat erilaisia maasta riippuen, joten veroluokat kannattaa miettiä etukäteen riittävän hienojakoisiksi, mutta mahdollisimman yksinkertaisiksi.
Veroprosentit Voit määrittää veroprosentit tuotteen veroluokan ja myyntialueen, kuten maan perusteella. Myyntialueen voi määrittää jopa postinumeron tarkkuudella, mikäli myyntiä on sellaisiin maihin, missä se voisi tulla kyseeseen, esim. Yhdysvallat.
Toimitusmaksujen verot Voit määrittää toimitusmaksujen veroprosentin kiinteästi, tai antaa sen määräytyä ostoskorin sisällön perusteella.
Hinnoittelu ilman ALV:tä Hinnat voi syöttää järjestelmään verollisina tai verottomina. Hinnat voi esittää kaupassa ilman ALV:tä, tai sen kanssa. (riippumatta siitä, missä muodossa ne on syötetty)

RAPORTIT

 
Myyntiraportit Myyntiraporttien avulla voit seurata myynnin kehitystä haluamallasi ajanjaksolla mm. seuraavilla mittareilla: euromääräinen myynti, tilausmäärä, kpl-määräinen myynti, toimitusmaksujen ja alennusten määrä. Myyntiä voi seurata yleistasolla, sekä tuotteittain ja osastoittain. Lisäksi näet suosituimmat ja tuottavimmat tuotteet. Hallintapaneelissa raportit ovat visuaalisessa muodossa. Voit ladata datan CSV-muodossa tietokoneellesi tarkempia analyysejä varten.
Varastoraportit Varastoraportilla voit seurata, mitkä tuotteet ovat käyneet vähiin, ja mitkä ovat kokonaan loppu. Näet myös, mitä tuotteita on eniten varastossa. Raporttia seuraamalla tiedät, milloin on aika tilata lisää tavaraa, ja minkä tuotteiden myyntiponnisteluja tulisi kenties lisätä.
Asiakasraportit Asiakasraportilta näet tilastoja rekisteröityneistä asiakkaistasi, ja heidän ostokäyttäytymisestään (tilausten määrä ja yhteenlaskettu summa). Raportista selviää myös, kuinka suuri osuus kaupan tilauksista tulee rekisteröityneiltä asiakkailta verrattuna rekisteröitymättömiin.
Veroraportit Voit ladata järjestelmästä haluamaltasi ajanjaksolta arvonlisäverolaskelman. Laskelmasta näkyy ajanjakson verollinen ja veroton myynti eriteltynä veroluokittain, tai päiväkohtaisesti. Raportista selviää myös, kuinka suuri osuus verosta on kertynyt tuotemyynnistä ja toimitusmaksuista.

INTEGRAATIOT

 
Osoitekorttien tulostaminen Erillisen lisäosan avulla voit tulostaa osoitekortit suoraan verkkokaupan hallintapaneelista. Lähetyksen tiedot muodostuvat automaattisesti tilauksen tiedoista. Palvelu on mahdollinen käytännössä kaikkien pakettipalveluja tarjoavien yhtiöiden kohdalla, yleisimpinä Posti, Matkahuolto ja DB Schenker. Useimmiten verkkokauppa yhdistetään Unifaunin rajapintaan, joka välittää sanomat edelleen oikealle kuljetusyhtiölle.
Edistyneet toimitustavat Mikäli haluat tarjota asiakkaillesi parhaan mahdollisen ostokokemuksen, tai tarvitset vielä hienojakoisempaa hinnoittelumallia, löytyy siihen mitä todennäköisimmin valmis ratkaisu. Tyypillisin esimerkki lienee kotimaiset Postin, Matkahuollon tai Schenkerin noutopisterekisterit, joista asiakas voi valita itselleen sopivimman noutopisteen. Mielenkiintoisia uutuuksia ovat verkkomyyntiin erikoistuneet logistiikkapalveluiden välittäjät kuten Shipfunk, jonka sopimusten ja pakkausalgoritmin avulla asiakkaalle voi tarjota hyvinkin tarkkaa tietoa toimitusajoista ja maksuista.
Tilausten seuranta Kuljetusyhtiöt tarjoavat nykyisin sähköiset ilmoitukset seurantatunnuksen kera asiakkaalle ilman lisämaksua. Mikäli tarve vaatii, voidaan lähetystunnus ja seurantatieto tuoda erillisen integraation kautta myös verkkokauppaan asiakkaan nähtäväksi.

verkkosivujen-ulkoasu-ikoni.pngVerkkokaupan graafinen suunnittelu

Oikeilla valinnoilla luodaan tyylikäs ja helppokäyttöinen verkkokauppa. Luomme upeat ja yksilölliset sivupohjat verkkokaupan etusivulle, eri tuoteryhmille ja tuotekorteille. Saat ulkoasusuunnittelulle tyytyväisyystakuun!

Tutustu verkkokauppa referensseihimme

verkkokaupan-kuvituskuvat.pngVerkkokaupan kuvituskuvat

Verkkokaupan sisäisillä kuvituskuvilla tehostetaan myyntiä, esimerkiksi ajankohtaisissa mainoskampanjoissa ja tarjouksissa. Kuvituskuvilla verkkokaupan tai yrityksen brändi tuodaan esille asiakkaita kiinnostavalla tavalla. Suunnittelemme verkkokaupallesi yksilölliset ja mieleenpainuvat kuvituskuvat.